torsdag 28 juli 2016

Trädgårdsbesök



Putsat upp trädgården

Här har putsats och fejats den senaste veckan inför gårdagens trädgårdsbesök av Glanshammars trädgårdsförening. Som vanligt har jag inte tagit en enda bild under kvällen för det var så trevligt att ha hela trädgården full med trädgårdsmänniskor att mingla runt med att jag inte hade en tanke på kameran.



Maken agerade p-vakt

Inbjudan hade även gått ut till övriga trädgårdsföreningar i Örebro som Adolfsbergs trädgårdsförening, Örebro Norra och Örebro trädgårdsförening - så jag hade ingen aning om hur många som skulle dyka upp.

Maken hade för säkerhets skull anlitats som P-vakt för kvällen och grannarna var vidtalade om parkeringsutrymme - vilket var tur visade det sig. Inte mindre än 26 bilar inkl. en färdtjänsttaxi + ett antal cyklar krävde sitt utrymme !




Lättsamma och lättpratade

Ca 60-70 st trädgårdsintresserade strosade runt i trädgården. Har aldrig haft så många på besök samtidigt någon gång och det var verkligen superroligt. Trädgårdsmänniskor är så lättsamma och lättpratade - det känns som man känner varandra på en gång, även fast man aldrig träffats tidigare.



Välkomnar med ett grönt hjärta

Under förmiddagen när jag ansade kaprifolen och rosen som växer vid sänggaveln som blivit lite väl vildvuxna växte helt plötsligt ett hjärta fram. Och vad kan vara mer välkomnande än ett stort grönt hjärta !


Klematisen vid stegen blommar äntligen överdådigt med massor av små lila blommor


Äntligen uppe 

Nu kom äntligen det blyinfattade fönstret från förra sommarens Österlentripp upp i växthuset som en liten avdelare vid snickarbänken. Tänker mig att fönstret kommer att lysa av alla färger i glaset när solen ligger på.




Vädrets makter var med oss

Vi hade fantastisk tur med vädret - mörka moln kretsade hela eftermiddagen över oss men när klockan var strax efter 18 skingrades allt och det blev en härlig sommarkväll. Precis lagom varm.




Boost för skapandet

Nu har lugnet lägrat sig över trädgården igen och i mitt hjärta lever gårdagen kvar. Vilken boost för sjävförtroendet det är att välkomna trädgårdsälskare in i trädgården!

Tack alla som kom - hoppas ni fick mycket inspiration med er hem !
Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. I morgon, fredag,  välkomnar jag föreningen Trim - Trädgårdar i Mälardalen till trädgården - hjärtligt välkomna ! DS

5 kommentarer:

  1. Åh, önskar att jag också kunde komma på besök! Lite långt borta, men om jag skulle vara i faggorna någon gång så...:-) Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Ja, nu skulle man verkligen ha bott lite närmare.
    Din trädgård är en otrolig inspiration, Isa!

    SvaraRadera

  3. Såååå himla fint du har fått till det i din trädgård!!!!!
    Måste ju bara skärpa till mig dra neröver för en titt en dag.
    Stor kram Helli :-)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt ! :D Nästa år ska jag nog ha trädgårdsvisning igen men ett annat datum kanske ...det ger en speciell boost som du skriver ;) Hoppas du får minst lika många besökare idag ! Vem skulle inte vilja besöka din trädgård ??
    Ha en trevlig helg !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Så kul det låter. Det är ju viktigt att du får ut minst lika mycket av det som besökarna. Men det ser fantastiskt ut. Och fönstret är kanonfint. Älskar blyinfattade fönster.
    //Helene

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa