onsdag 10 juli 2013

Nu väller Duchesse de Montabello !



Kärlek väntade på hemmaplan !

Det är tur att man har kärlek på hemmaplan också när Ola blev kvar på Österlen. Kommer ni ihåg att jag satt en sänggavel i perennalandet där rosen Duchesse de Montabello fick till uppgift att välla igenom spjälorna ?

Nu har hon börjat välla - till min stora glädje - dessutom väntade hon tills jag kom hem igen och fick en chans att uppleva hennes storslagna charm!




Väller åt alla håll och kanter !

Duchesse de Montabello doftar underbart och har pärlemorfärgade bolliknande blommor som övergår i vit/rosa nyans. Det är första året hos mig som hon verkligen har tagit fart - satt henne för 3 år sedan. Hon väller ut blommor på andra sidan staketet också så hon tog sin uppgift att välla på stort allvar !




Den bortskuffade tog chansen !

Tidigare år har hon stått lite bortskuffad av flera högresta svarta stockrosor (Nigra) men i år tog hon chansen att få blomma ut för fullt ! Hon är en gallicaros som under gynnsamma förhållanden kan bli upp till 2 m hög.

Visar i kommande inlägg vad jag hade med mig hem från Österlen samt lite Österlenträdgårdar !
Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Hon väller verkligen vackert, den som gjorde det ändå :)

    SvaraRadera
  2. Vem kunde tro att en sänggavel skulle göra sig i en trädgård? Visst är det härligt med nya användningsområden?!

    SvaraRadera
  3. Tänk om Ola hamnar i samma säng som hertiginnan, vad månde icke bliva?!
    Vackert!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Så vackert med sänggaveln! Och helt underbar ros!
    Kram kram och njut på!
    Sofia

    SvaraRadera
  5. Så fin hon är! Och sänggaveln är ju perfekt där!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Så fint!
    Bra med lydiga växter!
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Fy Sjutton! vad snygg hon är! Bra att du släppte henne fri :)

    Jag gillar extra mycket att du dessutom har tagit in en säng som hon kan vila emot.....

    //Veronica

    SvaraRadera
  8. Jeg har også Duchesse de Montebello i min have. Den står opad et hvidt hegn og er SÅÅÅÅÅ skøn. Det er ærgerligt at den ikke er remonterende!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa