tisdag 30 juli 2013

Känsloträdgårdar och drömparken i Enköping !




Känsloteman i idéträdgårdar !

När vi for hem från Stockholm tidigare i sommar åkte vi förbi drömparken i Enköping där jag passade på att besöka de idéträdgårdar som trädgårdsmästareleverna anlagt en bit bort efter Svartån. Miniträdgårdarna hade olika känsloteman som nyfiken, hysterisk, arg, glad och lugn och ro.

Bilden ovan gestaltade hysterisk med massor av olika starka färger, silverkulor (ej i bild) och en stol på sniskan i mitten av den vackra rundeln.




Här syns mer av hysteriskträdgården. En gång förbinder de olika tematrädgårdarna med varandra så man kunde gå igenom alla i ett svep.




Glad blir man av den här lilla trädgården med gula nyanser. Kanske ska släppa in mer gult i min trädgård !




Lugn och ro med vita och gröna lugnande färgtoner och en vilande och inbjudande bänk att slå sig ner på.




Nyfiken var temat för den här trädgården som Marie med bloggen Lyckans lilla hus varit med och anlagt. Jättekul att se och uppleva när man följt arbetet på hennes blogg. Jättefint gjort Marie !




Det sa aldrig klick !

Och visst besökte jag också själva Drömparken som jag hört så mycket om. Kanske var mina förväntningar alldeles för höga - kanske var jag bara för trött efter en sen sommarfest just den här dagen men jag fick liksom aldrig någon riktig kontakt med planteringarna. Jag saknade ett kvinnligt inslag som jag kunde kommunicera med och som talade till mig. Nu upplevde jag parken som väldigt maskulin. Fast ändå väldigt vacker och inspirerande.

Får göra ett nytt försök vid ett annat tillfälle när förutsättningarna är annorlunda och hoppas på bättre kontakt - och att det säger klick!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du gjort ett besök i våra trädgårdar! Hoppas att det var ett litet klick där i alla fall :). Med lite distans till det hela så finns det ju alltid något man skulle gjort annorlunda...men när man arbetar i grupp är det inte fullt så enkelt.
    Hoppas standarden håller än denna varma sommar! Det är vi själva som två gånger i veckan pendlar och sköter bevattning, rensning och underhåll...min tur kommande helg. Ett under att det inte vissnar ner, och att förstörelse inte är mer omfattande.
    Drömparken måste upplevas många gånger, olika tider på året. Ibland är man bara inte "där". Själv kände jag mig också lite besviken sist. Men andra besök, kick!
    Kram på dig Isa!// Marie

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga trädgårdar trädgårdseleverna har byggt upp!
    /Malena

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa