onsdag 14 juni 2017

Försommarens skira grönska




Njuter varje sekund

Nu blommar silverarv, nävor, aklejor, stäppsalvia och daggkåpor i perennarabatten. Den senaste tidens regn har gjort underverk för växtligheten. Försommarens skira grönska är nästan den vackraste och man vill bara ta in och njuta av varenda sekund.

Den här försommaren har trädgården betytt ännu mer för mig än tidigare. Det är ansträngande (fast det är roligt) att byta jobb när man är över 60 år så många eftermiddagar har jag bara sovit en stund i däckstolen i växthuset eller skrotat runt i trädgården och klippt lite här och rensat lite där utan någon som helst struktur. Struktur får jag överdos av på jobbet - hemma är det vilt, tillåtande och kreativt som gäller.


Namnlös pion bland daggkåpan i perennarabatten - ljuvliga kompisar


I väntans tider

Är glad över varje sprängfylld pionknopp som kommer. Mina pioner är inte så gamla. Några år bara. I år blir det i alla fall 10 knoppar i ruinrabatten av Sarah Bernard mot 2-3 förra året. Så nu går vi i väntans tider.





Rara tuffingar

Andra blommor som gett mycket glädje börjar nu sjunga på sista versen. Penséerna har fått stå ut med mycket den här våren och försommaren. Kyla, torka, regn och blåst har avlöst varandra med inslag av soliga stunder och dom ser lika näpna ut för det.





Belönande dos

Dom förtjänar kanske lite omvårdnad efter alla strapatser. Brukar gå ett varv nästan varje dag och klippa bort överblommat. Nu skall dom nog få lite nässelvatten också som står och drar i ett hörn av uteplatsen. Brukar aldrig låta det stå så där länge som rekommenderas utan häller i en del i vattenkannan efter några dagar och fyller på vatten på nässlorna igen så det späds. Fungerade hur bra som helst förra sommaren.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Ja, nu njuter vi! Pioner är härligt att vänta på! Mina har färre knoppar än förra året, tror det kan vara fjolårets torka kanske, jag vet inte. Men man får vara glad för dem man får!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Essas flores são lindas.
    janicce.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa