måndag 1 maj 2017

Firar 1:a maj med supergod blåbärspaj



1:a maj kom med sommaren

1:a maj levererade med råge idag - vindstilla och stekande sol från klarblå himmel. Fantastiskt att vara i trädgården i sommarvärmen. Det har till och med varit så varmt att man ibland fått smyga in i skuggan för att hämta andan.




Njuter mellan varven

Mellan allt rensande mellan stenplattor på uteplatsen, klippande av vildvuxen lavendel och plock med trädgårdsmöbler har det varit skönt att sjunka ner här i ruinen för att bara vara och njuta lite.




Suverän blåbärspaj

Mest har jag njutit av en suverän blåbärspaj som vi har gnagt på hela helgen. Receptet kommer från en av Leilas kokböcker. Gillar du en knäckig och lite seg botten är det här pajen för dig !

Pajen har en havrebotten som görs så här :

175 g mjukt smör ( jag tog mjölkfritt margarin för att få pajen mjölkfri)
3 dl vetemjöl ( jag blandade majsmjöl, mandelmjöl och rismjöl för att få botten glutenfri)
1 ½ dl strösocker (brukar jag egentligen inte använda men ibland händer det !)
1 ½ dl havregryn

1. Sätt ugnen på 175  grader.
2. Smält smöret och rör i mjölet, strösocker och havregryn.
3. Tryck ut degen i pajformen.
4. Förgrädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.





Fyllning

250 gr färska blåbär ( eller frysta)
2 dl blåbärssylt
1 msk balsamvinäger
2 ½ msk potatismjöl

Jag hade så stor form att jag dubblade fyllningen medan pajskalet räckte med en omgång.




Knaprig topping

75 gr smör
2 ½ dl havregryn
1 ½ dl strösocker

5. Blanda ihop blåbär, sylt och balsamvinäger.
6. Rör ner potatismjölet och fyll skalet.
7. Smält smöret och blanda ner havregryn och strösocker, låt svälla i cirka 2 minuter.
8. Strössla toppingen över blåbärsfyllningen och grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.

Skeda upp, toppa med Oatlys vaniljsås gjord på havre - ät och njut !!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Ih, hvor har I været heldige. Her har det været hundekoldt, fordi det har blæst voldsomt, og jeg har ikke været udenfor en dør, men har opholdt mig i orangeriet hele dagen, for så snart solen skinner er der dejligt varmt, også selv om det er koldt udenfor. Mærkeligt! Det må have noget at gøre med kuldeeffekten. Man kan kun håbe på, at vinden slår om og kommer oppe fra jer.
    Hvorom alting er: Det er forår!
    Happy Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  2. Ojoj, så smarrigt. Ska testa din mjölblandning till botten vid tillfälle. Så mysigt ni har det i ruinen. Det blev utehelg här också, så ansiktet stramar idag.
    Ha det gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. ÄNTLIGEN kan jag kommentera igen, hoppas blogger fungerar nu! Nåja, härliga vårbilder du bjuder på (som vanligt!)...soliga dagar är vi inte bortskämda med denna vår. Bäst att njuta nu och en fika utomhus sitter aldrig fel!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa