tisdag 17 januari 2017

Vårens första blommor



Ljuvliga primula

Några krukrosor hittade jag inte under helgens rosjakt utan istället kom jag hem med ljuvliga primulor och grönskande Adiantum raddianum Snittadiantum som nu förgyller köket. Ljuvligt med vårens första blommande blommor !




Planterade i låda

Jag planterade dom i en liten låda med knopp som jag fyndade i Nora diversehandel i julas. Jag klädde lådan invändigt med markduk före planteringen. Vårens första primula kan man frossa lite i eftersom dom inte kostar så mycket och inte håller dom så många veckor heller. De gröna växterna hade dom 50 % under helgen på Blomsterlandet så då var det bara att slå till på flera.




Tänk så mycket det gör för trivseln när man får in blommande blommor i köket. Jag blir glad varje gång jag möts av mitt blommande bord.




Gillar varken värme eller uttorkning

Även bordet, tavlan och flaskan är loppisfynd. Ingen av blommorna gillar uttorkning så jag lät plantorna dra vatten i en hink tills dom bubblat klart innan plantering. Inte vill dom ha det så varmt heller så nu gäller det att hålla koll med vattning och placering.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa


PS. I nästa inlägg kommer jag att visa samma bord fast med en helt annan stil DS.

5 kommentarer:

  1. Smukke og inspirerende billeder fra dig - jeg sprang primulaerne over da jeg var ude og se på forårsblomster i dag, jeg har det for varmt i mine stuer til at de holder andet end et "øjeblik" - derimod købte jeg to små potter med Iris, de står nu ude i drivhuset, og skal i mine blomsterkasser uden for stuevinduet så snart der ikke er så meget frost mere. En buket afskårne påskeliljer blev min forårs-pynt herinde - 8 kr. det har man da råd til.

    SvaraRadera
  2. Ååååh, ingenting er som å få de første vårblomstene innomhus. Virkelig til å varme seg på mens vi venter på at hagen ute skal våkne til liv. Herlig!
    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera
  3. Ett jättevackert stilleben. Tavlan var fantastiskt och lådan. Det hade jag aldrig kommit på. Adiantum är min favoritormbunke ute men jag misslyckas alltid med den inne.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Men kära nån så fint! Verkligen vår hos dig. Jag är något av expert på att ha ihjäl primula. De börjar gulna i bladen så fort de kommer över tröskeln. Något i luften, eller gillar de inte kalkat vatten... kanske skulle omplantering på en gång hjälpa upp läget och arrangera dom så fint som du gjort så kanske dom trivs lite bättre. Får se om det blir nåt nytt försök lite längre fram. Ibland har jag inge motståndskraft alls och krukor får följa med hem mot bättre vetande.
    Tack för vårinjektionen!
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  5. Såå jätte fint det blev. . . vi tänkte tydligen på samma ämne de här veckan!:-)
    Ha en fin vecka i Dalarna syrran!
    Kram

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa