torsdag 6 oktober 2016

Kura skymning och mata de goda



Lite frostnupen i kinden blir man allt

Kylan biter i kinden när jag cyklar iväg till jobbet på mornarna. Handskar sitter bra nu och jag passar på att njuta av alla granna höstfärger jag passerar innan jag lite frostnupen landar i cykelstället utanför jobbet. Åhh så jag gillar allt med den färgstarka hösten (utom blåsten då) !




Nu är det dags att fylla på ljusförrådet och tända stämningsfulla ljus överallt. Kura skymning med kvällstidningen (som numer är morgontidning eller mitt-i-mellantidning eller nåt).




Nya glasögon på

Jag har fått städdille inne i huset som varit eftersatt efter en hel trädgårdssäsong. Orkar liksom inte hålla efter både inne och ute - samtidigt. Den efterlängtade extra-fri-dagen-mitt-i-veckan firade jag i går med en frisk morgonpromenad och efterföljande yogapass. Lagom mör efter promenaden är det lätt att sjunka ner i yogalugnet.

Sedan kan man lulla runt i sin egen takt och skrubba och plocka där man känner för. Herregud så mycket damm det kan finnas på ställen man bara nonchalerat när man svischat ut till trädgården. Det var verkligen "nya" glasögon på !




Inplockat. Och mer skall det bli

De flesta korgstolar är nu inplockade från trädgården och ger en extra dimension till köket istället. Pellisarna har fått flytta in i växthuset - dom som det är värt att spara till nästa år vill säga. De italienska tomaterna har skördats och klippts ner. Basilika och timjan tronar på fönsterbrädan i köket. 

Till helgen blir det mer plock med växter och prylar. Det väntar ett antal lökar som skall ner i jorden och jag hoppas på vindstilla dagar då man bara kan skrota runt och bädda om trädgården inför vintern i lugn och ro.





Mata de goda rackarna

När det blir höst vill jag skaffa mig nya sunda vanor som kompensation för vissa ovanor (som choklad när energin tryter) och numer ingår en gurkmejashot i mina rutiner - det sprakade till i hela systemet när jag testade första gången och lite sprak i vardan är ju aldrig fel. Den här shoten innehåller allt de goda bakterierna i tarmen vill moffa i sig som i sin tur påverkar hjärnan och hela ens välbefinnande. 

Hittade recept och rolig läsning på denna fantastiska blogg. Dessutom har dessa duktiga, fyndiga och humoristiska tjejer nyss gett ut en bok som kommer att bli min nästa bibel. Läs den vetja !




Ibland får även en flitig kamera vila

Alla bilder i dagens inlägg är från förra hösten - återanvändning kallas det visst!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Ja du det är härligt med alla vackra färger ocg bilder på hösten man får liksom lite nya kickar av dom. Att kolla gamla bilder är så kul alltid upptäcker man nåt nytt i bilden att bli glad över. och att jämföra med som det är nu i år, det är sällan lika år från år.
    Fina bilder från förr men så fina att njuta av i alla fall.
    Ha nu en fin fredag och hoppas solen är hos er-
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Alltid lika trevligt att läsa dina inlägg! Vilket härligt bloggtips;)) ska genast hålla koll på den sidan.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det går bra med åtranvändning för min del. Jag har så kort minne:D Bilderna härliga. Det märks att du gillar hösten och riktigt gosar in dig i den. Ska testa gurkmejashoten och se om det kan bli nåt sprak här också.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Minns hur det var när man bodde mer i trädgården än inomhus! Då behövdes en höströjning minsann. Men lite skönt är det att blåsa bort dammet och boa in sig, tända ljus och läsa bok. Fast nuförtiden gör jag ju det där året runt. Och trivs mestadels med sommarens enkla balkongliv... lite saknad finns såklart. Man kan inte få allt! Tur att jag kan få mitt lystmäte stillat genom dig!

    Njut av höstens förutsättningar. Det kommer alltid en vår!
    Kramar och trevlig helg från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder och ja ibland får det bli "återvinning" i bildbiblioteket, det funkar alldeles ypperligt!¨
    Den boken ska jag läsa, behöver energi och pigghet nu :)
    Ha en skön fredag!
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder. Men höststädning känner jag inte igen. Den kicken får jag på våren. Använder du gurkmejapulver eller färsk? Har hittat färsk gurkmeja på senare tid och den är väldigt god i mat också.
    //Helene

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa