söndag 2 oktober 2016

I knät på Guanyin

Visst har blomkolven från Fjärilsbusken lagt sig fint där i knät på Guanyin ?


Precis som man vill ha det

I flera dar har det blåst som attan här. Korgstolarna har farit runt av vinden, krukor har vält och t.o.m. har Guanyin, min fina lilla gudinna i öppningen i ruinen knuffats ner från sin plats av vinden. Väldigt konstigt eftersom hon är så tung.  Blåsten har golvat mig med så det var skönt att vakna till en fridfull dag idag utan blåst men med mycket sol och klar luft - precis som man vill ha det.


Bilderna är från augusti


Planterar för humlor och fjärilar

Älskar den här färgen som gör sig så bra mot stenarna i ruinen och är så glad att fjärilsbusken ville blomma i år efter plantering förra hösten. Klipper man ner den som en perenn på våren eller skall den få växa till sig till en buske ? Har aldrig haft buddleja tidigare. Den står ganska skyddat i ruinrabatten, mestadels i lerjord som är uppblandad.
Fjärilarna var som galna i blomkolvarna i augusti och det skattas högt i den här trädgården - vill gärna att humlorna och fjärilarna skall trivas.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner första veckan i oktober som pekar mot riktigt fint väder !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Buddlejor är verkligen fina och det är så vackert med alla fjärilsbesökare. Jag har en som frös ned rätt så rejält i vintras och då fick jag klippa den nästan nere vid marken. Nu är den mer än en meter hög och har blommat massor. Den vi har på jobbet är närmare tre meter hög och den klipps ner rejält varje år.

    Lycka till med ditt exemplar!
    Karin

    SvaraRadera
  2. Det där med blåst är inte min grej heller men det är liksom bara att gilla läget och hoppas att det snart går över. Solen lyser men det är kallt i skuggan. Jag har planterat en budleja jag med i år en mörkt lila. Och en vit som jag trodde var död men den har en gren som lever få se om den gör det nästa sommar med. då blir jag glad
    Ha en fin vecka i oktober
    Kram Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa